Pråmsjöfart - Något för Sverige?

Detta har inte så mycket med tull att göra men visst är det lite spännande om vi även i Sverige kan få fart på kust- och inlandssjöfart igen? Speciellt med tanke på hur det kommer att se ut i Göteborg de närmaste decennierna när det dyra idiotprojektet Västlänken bokstavligen skall tryckas ned i leran. En redan halvkaotisk trafiksituation i Göteborg kommer bara att bli värre de närmaste åren så timingen kan vara rätt för utökad sjöfart på Göta Älv för att runda köerna.

Ett hyfsat nytt företag (Avatar Logistics) grundat av de gamla kända Vänerrederierna Ahlmarks och Thun och ett holländskt företag med stort kunnande på området (VT Group) har börjat ta fram logistiklösningar för att använda våra inre vattenvägar på Vänern och Mälaren mer effektivt och nyss gjordes en demonstration av lösningen från Göteborg till Vänersborg. Om jag fattat det rätt så tar man här kontinentens lösningar till Sverige.

Jag har alltid varit lite fascinerad av sjöfart på inre vattenvägar och gjorde till och med ett specialarbete om det när jag pluggade så jag tycker det är spännande med nya initiativ på området och med moderna logistiska lösningar och miljövänliga bränslen så bör sjöfarten kunna bli ett attraktivare alternativ framöver. Jag hoppas våra styrande avsätter medel till upprustning och utbyggnad av slussarna i Södertälje kanal och Göta Älv när de prioriterar infrastruktursatsningar framöver. För en bråkdel av pengarna man tänkt satsa på höghastighetsbanor eller Västlänken kan förutsättningar för en effektiv inlands- och kustsjöfart bli verklighet.

Kristian HalseComment